Kristdemokraterna - rättspolitik

”Trygghet i det lilla är trygghet i det stora.” Så lyder kristdemokraternas vision om framtiden där människor bryr sig om varandra och lever i gemenskap. Trygghet och säkerhet hänger ihop och för att människor ska kunna känna sig någorlunda trygga krävs reformer inom rättspolitiken.

Sista december 2008 fanns det 18 321 poliser i Sverige, vilket alliansen tycker är alldeles för lite. Därför har de satsat hårt på polisutbildningar vilket inom en snar framtid ska resultera i ett polis antal på 20 000, ungefär en närpolis per tusen invånare.

De anser även att familjens roll i det brottsförebyggande arbetet är central. I en trygg familj stärks barnens inre kontroll vilket hjälper dom att motstå frestelsen att bryta mot lagen.

Det här är några av kristdemokraternas förslag inom ämnet lag och rätt, men det finns även fler:

· En närpolis per tusen invånare.

· En god familjepolitik är en grundläggande förutsättning för ett fungerande brottsförebyggande arbete.

· Kriminalvården ska ha ett verkligt vårdande innehåll så att de som friges kommer ut och klarar av ett liv utan brottslighet.

· Förbjud deltagande i och stöd till rasistiska och kriminella organisationer.

· En för sexualbrott dömd pedofil ska under slutet på sitt straff, då denne är villkorligt frigiven, ordineras medicinsk och annan typ av behandling.


Mina tankar:

Fler poliser är självklart bra. Det säger ju sig självt att det resulterar i ett tryggare samhälle, i teorin. Men förtroende är någonting som många tappat inför rättsväsendet. Hur ska kristendomen återskapa det, undrar jag.

Förbudet mot deltagande i kriminella och rasistiska organisationer är jag också positivt inställd till, för det ligger nära. Jag bor i en förort där kriminalitet är status, bland främst unga killar. De hoppar av skolan, begår småbrott och springer ärenden åt de äldre kriminella i hopp om att vinna respekt. Jag tror detta förbud, eller hoppas, skulle resultera i att färre påverkbara tonårskillar går med i gäng.


Kommentarer
Postat av: Fröken Emma

Vilka åtgärder tror du måste till för att förtroende ska skapas för polisen? Är det verkligen rätt väg att gå att förbjuda att stödja organisationer? Vem bestämmer var gränsen går?

2010-05-10 @ 14:25:07
Postat av: candy <3

Jag håller med! Jag tycker man ska glorifiera laglydighet mer i til exempel musikvärlden. Istället för att vara omringad av hoes borde till exempel 50 cent kanske köra på att vara omringad av poliser. Safety first

2010-05-11 @ 11:12:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0