zzzzkola

Helt spontant satt jag nu här och surfade runt på internet, hamnade av en slump på Vänsterpartiets hemsida. Eftersom min hjärtefråga här på bloggen är skola och utbildning fastnade jag för ett uttalande jag kunde finna bland deras frågor och svar:

Bör antalet undervisningstimmar minska för lärarna?
I en del fall, ja. Lärarna måste ha mer tid för varje elev och till kontakter utanför lektionstid.


Hm, undervisningstimmarna ska alltså minska. För lärarna. De nämner ingenting om eleverna här, vilket gör mig mycket skeptisk. Denna stategi påminner mycket om en jag upplevt mycket av under mina senaste skolår och inte varit speciellt imponerad av; elever behöver lärarledda lektionstimmar. "Mer tid för varje elev" uttrycks det mycket tydligt i svaret på frågan, när ska denna tid ske? När eleven vill gå hem (och plugga)? Och vilka är dessa kontakter utanför lektionstid?! Specificera tack! Jag tror inte jag är den enda som har slängt ett öga på diverse scheman som lärare har, och tänkt "tur för dem att de inte har timlön." Vi vet ju alla att lärarna jobbar ihop sitt lediga sommarlov under terminerna genom att rätta prov, jag hoppas det är just det de i sådana fall hade tänkt effektivisera då de tydligen inte kommer närvara under lektionerna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0