Vad ska vi göra med de äldre? #7

Innan jag tar studenten har jag endast två uppgiften som återstår (såvitt jag vet) 1. Skriva 7 blogg inlägg som rör valet 2010. 2. Skriva 1-2 sidor om Livets Ord. Min ambition är att slutföra bäggde dessa eftersom jag vill sluta min skoltid med flaggan i topp. Och som alla mina trogna läsare vet har jag ett parti kvar att gräva i, KD!

 

Jag blir rörd till tårar! Jag har äntligen efter veckor av letande hittat partiet för mig! Under en flik på hemsidan hittar jag "Våra viktigaste områden" och vad döljer sig där tror du?

1. Värdig vård och omsorg (äldrevård)
2. Valfrihet för familjen
3. Blomstrande näringsliv

Eftersom det var så jäkla fint skrivet så copy pastear jag hela skiten:

"Många människor känner idag en oro inför det egna åldrandet och kvalitén inom vård och omsorg. Kristdemokraterna vill slå vakt om en trygg, medmänsklig och gemensamt finansierad omsorg för den enskilde patienten och anhöriga.

Varje människas absoluta, lika och unika värde måste alltid vara vägledande. Detta innebär att alla människor ska ha lika rätt till vård och behandling oavsett ålder och andra förutsättningar. Det gäller inte minst den långvarigt sjuke som inte alltid orkar höja sin röst för att kräva sin rätt.

Vi vill sätta människovärdet i centrum och utöka rätten att välja hur den egna vården ska utformas. Genom vår värdighetsgaranti vill vi också säkerställa en trygg grundnivå för alla inom äldrevården."

Men sen faller det, det står inget mer. Inget konkret över hur de ska nå sina mål eller vad de ska förbättra. Det är kankse lite av den konservativa charmen, förändra ingenting så blir det alltid bra. Men det var faktiskt Kristdemokraterna som var först med värdighetsgarantin, något som tillexempel Moderaterna också gillar. Den innebär att de gamla ska få ett så meningsfullt liv som möjligt enda till slutet. Det handlar om de äldres och deras närståendes inflytande över vilka hjälpinsatser som behövs, hur de bör utföras och när och av vem/vilka som arbetet ska utföras. Individanpassning och egna val är nyckeln till detta.

Anna Funderar

Ja ni, jag skiter i det här. Jag orkar inte längre. Det här är meningslöst. Eftersom de inte säger ett jävla skit så kommer inte jag heller göra det. Så det så.


Kommentarer
Postat av: hannapanna

anna anna varför skriver du så låååångt, så mycket ord att ta in! men det verkar helt enkelt vara mycket snack å liten verkstad! du borde tipsa om bloggen för alla äldre som har någon idé om att kristdemokratizzarna e nåt´t för dem:)

yeeh!

2010-05-27 @ 00:26:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0