Vad ska vi göra med de äldre? #6

Nej vet ni vad! Jag blev så peppad så jag slaskar ihop ett till inlägg nu av bara farten. Men Centerpartiet! De måste ju vara intresserade av gamla, för Maud ser ju så gammal ut, men i verkligheten är hon ju "bara" 55.

Centern anser att gamla personer är en viktig resurs och tillgång i samhället med all sin forntida kunskap. Men att de har tappat sin status och göms undan i bakgrunden nu för tiden. De måste betraktas som myndiga personer som själva kan fatta beslut om boende och vård. Valfrihet Valfrihet Valfrihet är svaret. Man ska bestämma själv vad man ska bo, alla möjligheter ska finnas. Man ska också bygga fler specialanpassade boenden och seniorbostäder. (Du vet sånna där man måste vara över 50 för att få bo i). Hemtjänsten ska man ha gott om olika möjligheter och varianter att välja mellan, det fria valet ska skina som en sol över hela tillvaron.

Det här berättar Centern att dom och Alliansen under de har fyra år av valfrihet som vi hitintills haft:

• Har tillsatt en utredning om hur äldre ska kunna ges ökat självbestämmande över sin hemtjänst. Med en servicepeng som följer med den äldre eller anhörige blir det möjligt att välja mellan kommunal hemtjänst eller av privata serviceproducenter.
• Regeringen tillför resurser för att öka antalet platser på särskilt boende.
• Utreder en värdighetsgaranti i äldrevården.
• Satsar pengar som kommunerna använder till bland annat ökad läkarmedverkan i vården, fler läkemedelsgenomgångar, satsningar på demens, rehabilitering, maten och måltidsmiljön, förhindra fallolyckor och kompetensutveckla personalen.

Och Centern är ju inte bara en självklar medlem av Alliansen, utan de har ju såklart egna åsikter också!

• Förbättra för de ekonomiskt sämst ställda pensionärerna genom en höjd garantipension.
• Arbeta för en förbättrad behovsanpassad vård i livets slutskede.
• Att anhörigvården utvecklas såväl resurs- som lagstiftningsmässigt.

Anna funderar:
Just nu är jag fylld till bredden utav ironi att jag inte tror att jag ska skriva något. Men ja, Centern är ju ett liberalt parti, och det är ju skönt att de inte lägger ner massa tid på att prata om att man själv ska ta han om sina anhöriga, men den här fixeringen vid att att allt kan vara så fritt kan ju inte vara sund. Och jag blir alltid lika irriterad över när man pratar om seniorboenden. Alltså vafan!!!!!!!!!!! Vart ska jag få bo då? Varför satsar man så mycket pengar på vart gamla ska bo istället för att bygga billiga hyresrätter som jag och alla mina miljarder -91 kompisar kan bo i?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0