Vad ska vi göra med de äldre? #5

Allvarligt talat så har jag börjat ångra mitt val av tema. Det är så fruktansvärt tråkigt och tjatigt. Och det är inte precis någon som bryr sig! aah! Men jag ska idag göra ett sista krampaktikt dödsryck och skriva ett inlägg om Sossarnas politik. Jag har tills vidare (ifall ett mirakel inte skulle inträffa) halvt prioriterat bort Kristdemokraterna och Centern. KD för att de är extremt ointressanta och det är osäkert om de ens kommer in i riksdagen iår, och Centern för att jag blev så fruktansvärt förbannad på Cuf-aren som var här i skolan och debatterade igår. argh!

Men låt mig i alla fall presentera, Sveriges största parti: Socialdemokraterna. De borde ju i alla fall tänka på välfärden och de äldre, de har ju en hel välfärdsmodell uppkallad efter sig! (för att de kom på den)

 

Ja jäklar, de inleder inte bara med att säga att äldreomsorgen är en spännande utmaning, utan att det också är en av deras viktigaste frågor. Viktigare än vad undrar du då kankse? Viktigare än skolbespisning? Viktigare än lantbruk? Ja, kanske just så viktigt är det! Och de vill att det ska kosta, de kommer att under de tio närmaste åren vill de utöka resurserna med tio miljarder kronor!!!!
Och för dig som trodde att det var slut redan där: NEJ! Detta är bara början. Sossarna vill även:
  • Bygga 100 000 nya bostäder och gemenskapslokaler för äldre.
  • Förbättra bostadstillägget till pensionärer.
  • Anställa 10 000 fler inom äldreomsorgen.
  • Höja kompetensen för personal som jobbar med vård och omsorg om demenssjuka.
  • Förbättra vården och omsorgen om de mest sjuka
  • Slopa pensionärs skatten
Och inför valet i höst har Anna-Greta Leijon dragit igång ett pensionärs nätverk som heter Stöttepelarna, och de arbetar för:
  • Att äldre mötes med respekt och tilltro. Pensionärer har rätt att själva bestämma om sina liv och det ska vara möjligt för dem som vill att arbeta även efter 67 års ålder.
  • Att lön och pension ska beskattas lika.
  • Att det finns ett varierat utbud av bostäder med god tillgänglighet och service.

Anna funderar:
Jag tycker det är bra att någon sätter ner foten mot borgarnas skattehöjningar för pensionärer. Jag tror inte heller att hårt beskattade pensionärer leder till att fler väljer att jobba istället för att gå i pension. Det leder ju bara till att klyftorna mellan arbetande och pensionärer ökar. Pension är inget bidrag eller samhällsbelastning, det är uppskjuten lön som man redan skattat för. Det ska ju inte bara löna sig att arbeta, utan även att ha arbetat.

I övrigt tycker ju S som de andra partierna. Mer pengar till de gamla. Men det är ju uppenbart, vilka pensionärer skulle rösta på ett parti som öppet gick ut och sa: "Mindre pengar till de gamla!"? Sen är det bra att de inte pratar om hemvård som alla andra (utom vänstern) gör. Jag tål inte sånt där snickelisnack. Men det har jag ju redan förklarat i andra inlägg.

Jag kan ju erkänna att mina favoriter helt klart är Socialdemokraterna och Vänstern i fråga om äldreomsorgen. Hejja Hejja!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0