Vad ska vi göra med de äldre? #4

Idag förtsätter jag med min otroligt spännande serie om de gamla sköldpaddorna! Jippie! Dagens fångst: Miljöpartiet!

 

Natur och utomhus aktiviteter ska göra så att man håller sig frisk. Att förebygga sjukdommar och förbättra de gamlas hälsa innan det är försent är svinviktigt. Boendet och likaså vården ska vara väldigt individuell. Alla ska få bo på ett sätt som passar dem bäst och man ska jobba för att finna alternativa lösningar att leva på.

"Det finns stora behov av att forma en tydlig brygga mellan sjukvård och äldreomsorg. Äldreteam med olika yrkeskategorier kan optimera omsorgen av den enskilde."


Miljöpartiet anser att det finns ett stort problem när det gäller att hantera läkemedel. Många gamla får för mycket läkemedel och fel, när någon "alternativ" metod kanske passat bättre. De vill införa nogrannare kontroller och fler läkarsamtal för att alla ska få den vård som är bäst för en själv. De vill införa "Lexi Gulli", som innebär att man är skyldig att anmäla om man misstänker att någon felmedicineras.

"Frivilliginsatser kan utgöra ett viktigt komplement till äldreomsorgen. Vi vill göra det möjligt, för alla som vill, att få tillgång till djur och natur genom hela livet. Utan de anhörigas insatser skulle vården inte fungera, därför måste anhöriga i högre utsträckning erbjudas stöd och avlastning samt ha möjlighet till tjänstledighet."

Anna funderar
Det här tycker jag låter riktigt trevligt, ut i naturen och hej och hå. Men jag är orolig över det här med att folk ska ta tjänstledigt för att ta hand om sina åldringar. Visst ska det finnas sådana risker, men det får inte leda till att man fastnar i ett sånt spår och att tillexempel alla kvinnor stannar hemma och leker hushållerska. Men det behöver ju inte bli så heller.


Kommentarer
Postat av: Helle

Hmm, jag tror inte heller på tjänstledigt. Det kommer bara att bli en kvinnofälla. Om man tar tjänstledigt halkar man både efter i karriär och får lägre pension på ålderns höst. Det börjar lukta tysk välfärd!

2010-05-24 @ 21:06:53
Postat av: Fröken Emma

Vad tycker du om satsning på alternativmedicin då?

2010-05-25 @ 13:04:06
Postat av: Anna H

Jag tycker det är fett spännande med alternativmedicin. Det är intressant att det fortfarande finns kvar grejer om naturen hos miljöpartiet, för jag har fått bilden av att man glömt bort sånt på senaste tiden. Mer Per Garhton tänk. Man har blivit för fixerad vid piller och konstgjorda organ och glömt promenader i det gröna. haha

2010-05-25 @ 13:58:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0