Vad ska vi göra med de äldre? #2

Sen mitt förra inlägg har jag fått många kommentarer från mina vänner. De tycker ämnet jag valt är lamt och töntigt. Kanske har synen på de äldre förändrats på senaste tiden? Eller? På stenåldern kastade man de gamla och sjuka ner för stup när de blev en för stor belastning för familjen, och i Emil i Lönneberga hotas Krösa Majja med att skickas till fattighuset, lika så i Kulla Gulla. Ser samhället de gamla som en ren belastning som bara tar pengar? En viktig sak att ha i åtanke är alla de pengar de har dragit in till samhället under sitt liv som skattebetalare.

Det får mig att tänka på en till sak Moderaterna vill införa som jag glömde nämna i mitt förra inlägg, de vill höja skatten för penisionärer. De vill att de ska betala mer än arbetande. De tycks ha glömt att de gamla arbetat och betalat skatt i hela sitt liv. Kommer detta leda till att folk drar sig allt mer för att gå i pension och istället jobbar kvar? Och kommer inte då ungdomsarbetslösheten öka eftersom det aldrig lämnas några lediga jobb? Ja, jag tror det.

I detta andra inlägg i serien ska jag titta efter vad vårt liberala parti tycker, Folkpartiet.

De skriver inte så mycket i ämnet, men de är noga med att se till att de äldre ska få hög kvalité på vården och får en respektfull behandling. De vill att de som arbetar inom äldrevården ska få mer frihet och för att det ska bli en attraktiv arbetsmarknad. De ska få möjlighet till flexiblare arbetstider och ett större urval av arbetsgivare (genom mer utförsäljning?) De vill införa följande:

• Införa en parboendegaranti för äldre par.
• Att varje äldreboende ska ha en medicinskt ansvarig läkare.
• Att alla ska kunna välja egen husläkare.
• Att det ska finnas en äldreombudsman i varje kommun som oberoende av kommunen och landstinget arbetar för de äldres rättigheter.
• Ha mer valfrihet vid val av vårdgivare.
• Satsa mer på forskning om åldrandets sjukdomar och äldreomsorg.
• Skapa en värdighetsgaranti som ger rätt till ersättning om kommunen inte uppfyller högt ställda kvalitetskrav.

De skryter också lite om vad de själva har genomfört under årens lopp. Det tänkte jag vi skulle kika lite närmare på:

• Ökade resurser till äldrevården.
• Ett investeringsstöd på en halv miljard om året för att påskynda byggandet av särskilda boenden och trygghetsboenden.
• Ökade resurser för att utveckla en kvalitativ äldreomsorg, exempelvis genom öppna jämförelser med rapportskyldighet för vårdenheter samt äldreboenden.
• En utredning har gett förslag till regeringen om en värdighetsgaranti.
• Att särskilda medel går till forskning inom äldrevården.
• Regeringen satsar på kompetensutvecklingsprojekt för personal inom vård och omsorg av äldre.

Ja titta där. Det lät ju väldigt bra.

Anna funderar
Folkpartiet är alldeles för tråkiga och inetsägande för att man ska kunna ha några åsikter om dem. De säger bara att de ska lägga massa pengar på olika saker, jaha. Vart ska de få de pengarna från då? Det finns nästan inget konkret känner jag. Eftersom de knappast får bilda regering så behöver de inte säga så vettiga saker heller, eftersom de aldrig kommer att behöva stå till svars för vad de säger. Därför kan de med all rätt få vara lite sådär mysslöa som jag vet att bara Jan Björklund kan vara.





Kommentarer
Postat av: Fröken Emma

Varför är de tråkiga då? Det var väl ganska många saker som de ville göra för de äldre? Eller varför var Folkisarna slöare än moderaterna?

2010-05-09 @ 14:16:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0