Vad ska vi göra med de äldre? #1

Medellivslängden i Sverige idag är 80,86 år, och på 20 år har den ökat med fyra år. Många forskare tror att det här med att leva länge är en trend som kommer hålla i sig. Vår sjukvård är oerhört bra, Sveriges folk verkar kunna härda ut vilken sjukdom som helst, barn dör inte längre och mödradödligheten har sedan 1800-talet minskat till nästan obefintlighet. Vad blir då konsekvenserna? Jo, vi får extremt mycket gamlingar i Sverige! Eftersom jag avser att själv bli gammal en dag ska jag se var samtliga parier i riksdagen vill göra för de äldre i Sverige.

Partiet jag börjar med i serien är Sveriges näst största och inför valet går de med parollen: "full fart bakåt".

Moderaterna går hårt ut med att penisionärerna ska ha det riktigt bra och ha riktigt stor valfrihet. De säger att välja äldreboende ska vara lika personligt och enkelt som att fixa ett telefonabonemang. Vinner de nästa mandatperiod så vill de införa en ny lag, LOV. Lagen om valfrihetssystem. Man ska få välja vilket man vill, och välja bort det man inte vill ha. Privat och kommunalt, valfriheten först.

De säger att de som jobbar inom äldrevården har det väldigt svårt. Det finns ingen plats för kreativitet och nytt tänkande efter Sociealdemokraternas långa styra. Organisationerna är stelbenta och och fyllda av tung byråkrati. Därför ska de underlätta för de som arbetar på äldrevården att bryta sig ut och starta egna privata verksamheter. Detta kommer att leda till att att kvalitén och friheten ökar i och med att konkurensen också gör det.

Man vill satsa på gruppboenden för äldre som är för friska för att hamna på äldreboende men för trötta för att gå ut och upprätthålla sina sociala kontakter. Där kankse det finns en jour i receptionen om det skulle hända någon och nån som kan komma och byta en glödlampa om något gått snett.

Moderaterna har också skrivit 5 konkreta vallöften inför valet. Här kommer de:

  • Öka valfriheten inom älderomsorgen
  • Införa en värdighetsgaranti som ska gälla alla äldre
  • Skapa nya former av boenden
  • Öka läkartillgången och utveckla den sociala delen i äldreomsorgen
  • Satsa på anhörigvåden för att underlätta för den som vårdar en närstående
Anna funderar:

Jag känner inte att jag skulle vilja bli gammal i ett sådant här samhälle faktiskt. Att privatisera och tjäna pengar på äldrevården tror jag inte ger en sund verksamhet. Jag tror snarare det leder till att man slarvar med patienterna och stoppar profiten i egen ficka än att kvalitén ökar.
En annan sak jag reagerade starkt på var det sista vallöftet. De menar alltså att allt fler ska ta hand om sina föräldrar så att staten ska slippa betala. Vilka kommer behöva ta hand om dessa gamlingar? Jo kvinnorna antagligen. De kommer säga upp sig från sina jobb och bli hemmafruar som byter blöjorna på både barnen och mormor.


Kommentarer
Postat av: Helle

Jag vill inte heller bli gammal och bo hos mina barn. Leve den generella välfärden!

2010-05-05 @ 13:33:33
Postat av: Filippa

Som arbetare inom hemtjänst vet jag att barnen till de gamla själva är ganska gamla och inte vill se sina föräldrars misär. Det är kanske inte så kul att tömma en kateter på sin mamma eller byta blöja på sin pappa. Påminner en om ens egen stundande framtid..

2010-05-05 @ 14:21:32
Postat av: Fröken Emma

Intressant val att skriva om de äldre för visst är det så att vi vare sig vi vill det eller inte kommer att bli gamla en dag. Jag undrar om du kan utveckla på vilka sätt privata alternativ kommer att försämra för de äldre? Leder automatiskt vinstintresse till försämrad kvalitet? Sen undrar jag också över moderaternas satsning på anhörigvården - hur tänker de kring det? Jag undrar också hur det är idag med friheten att välja ställe som gammal. Oj, det ble många frågor på en gång. Svara i kommentar eller i ett nytt inlägg om du vill.

2010-05-09 @ 14:12:46
Postat av: Anna H

Jag tror att om man kan tjäna pengar på sin verksamhet så blir man girig och ser pengarna och sina egna intressen i första hand, och i andra hand patienterna eller de som verksamheten är tillför. Man köper billigare utrustning med lägre kvalité för att själv kunna stoppa lite extra i fickan.

2010-05-24 @ 10:58:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0