hur mycket kommer den långa vägen att kosta???

1. Hur mycket kommer det att kosta att bygga Förbifarten?

Vägverket har beräknat investeringen till 25 miljarder kronor i 2006 års prisnivå. Indexomräknat till 2009 års prisnivå blir det 27.6 miljarder kronor. Den högre siffran beror inte på att projektet blivit dyrare utan är en normal indexuppräkning enligt den modell som samtliga trafikverk (Vägverket, Banverket med flera) använder.

2. Hur stor är risken för ökade kostnader?

Man måste komma ihåg att det finns osäkerheter i alla kalkyler för alla projekt i tidiga skeden. En viktig och svårbedömd faktor är marknadsläget. Om andra stora anläggningsarbeten pågår, och leverantörerna har god sysselsättning när upphandlingen sker, kan kostnaderna öka. Motsatsen kan naturligtvis också inträffa, liksom att nya billigare byggmetoder utvecklas.

3. Hur påverkas kostnaderna om projektet skjuts upp?

Det skulle inte påverka våra beräkningar av kostnaderna i fasta priser. Men kostnadsutvecklingen gör att ju senare projektet genomförs desto dyrare blir det i nominella termer.

4. Hur påverkas kostnaderna av att priserna på råvaror som olja och stål stiger?

Det är självklart så att om priset på viktiga insatsvaror stiger i snabb takt så påverkar det våra kostnadsberäkningar. Men det finns  andra faktorer som också är viktiga för kostnadsbilden – exempelvis det allmänna marknadsläget.

5. Hur ska Förbifarten finansieras?

Det är inte bestämt än. Troligen kommer en mindre del bekostas av staten och en större del finansieras av intäkter från nuvarande trängselskatt samt, från och med att Förbifarten öppnat, med trängselskatt även på Essingeleden.

okej, det är alltså rätt mycket pengar som kommer att gå åt till den här vägen, pengar som skulle kunna användas på många andra sätt för att minska utsläppen!

de rödgröna vill om de vinner valet göra en satsningen på nyinvesteringar samt drift och underhåll av järnväg kostar 207 miljarder kronor under 2011-2021. Av de pengarna går 135 miljarder till nyinvesteringar. Tanken är att de rödgröna ska finansiera "större strategiska projekt" genom att staten lånar 54 miljarder kronor under tioårsperioden.

- Redan 2004 sade finansutskottet att lånefinansiering runt 20 procent är helt okej enligt budgetlagen och det är det vi gör nu, säger Sahlin.

Utöver lånet vill de rödgröna höja anslagen i statsbudgeten med totalt 25 miljarder kronor under tioårsperioden. En annan finansieringskälla är att den kommande trängselskatten på Essingeleden i Stockholm tidigareläggs till 2012. Den beräknas ge 2 miljarder kronor fram till 2019. Ytterligare en finansieringskälla är den kilometerskatt på tunga fordon som de rödgröna har aviserat.

De rödgröna vill också införa en kilometerskatt på 1,40 öre per kilometer för tung trafik. De räknar med att skatten, när den är fullt införd, ska ge skatteintäkter på 4 miljarder kronor per år.

så här skriver regeringen:

Satsningar på kollektivtrafiken parallellt med förbifart Stockholm

Regeringen satsar nu stora resurser på utbyggnad av spårvägar i Stockholms län:

Citybanan Mälarbanan (2 nya spår från Tomteboda till Barkarby) Tvärbanan, Alvik- Solna Tvärbanan, Hammarby Sjöstad-Slussen Dubbelspår på Roslagsbanan Uppgradering av Saltsjöbanan

Utöver detta har Stockholmsregionen presenterat ytterligare omfattande förslag till spårsatsningar.

Den fortsatta planeringsprocessen

Med regeringens beslut om tillåtlighet kan nu Vägverket arbeta vidare med en mer detaljerad planering. Vägverket ska nu upprätta och fastställa en s.k. arbetsplan. Ett antal tillstånd enligt miljöbalken krävs också. Samråd kommer att hållas med berörda markägare, allmänhet, intresse- organisationer och andra myndigheter innan byggstarten kan ske. Arbetsplanen ska ange bl.a. den exakta vägsträckningen och profilen, vilken mark som ska tas i anspråk och vilka skyddsåtgärder som ska vid- tas. En mer detaljerad miljökonsekvensbeskrivning ska också tas fram och godkännas av länsstyrelsen. Vägen får inte byggas utanför den korri- dor som regeringen beslutat. Om Vägverket på någon del vill bygga vägen utanför korridoren krävs ett nytt regeringsbeslut.

Förbifart Stockholm beräknas vara klar 2020 och kostnaden är beräknad till ca 27 miljarder kronor i 2009 års prisnivå. Projektet bedöms vara samhällsekonomiskt lönsamt.

 

 

man kan alltså säga såhär att de tror på förbifart stockholm och ska både bygga den vägen samt utveckla kollektivtrafiken...frågan är hur detta ska gå ihop, det är svårt att hitta någon budget för detta...

 

tål alltså att tänka på....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0