MOTSATT EFFEKT!

Man kan ju fråga sig hur bra förbifart Stockholm är för miljön egentligen? enligt naturvårdsverket är det absolut ingen lösning utan snarare än det motsatta. läs här:

 

Förbifart Stockholm – inte förenlig med miljöbalken

Vi har yttrat oss över Vägverkets vägutredning effektivare Nord – Sydliga förbindelser i Stockholmsområdet (tillåtlighetsprövning enligt 17 kapitlet miljöbalken). Vår bedömning är att inget av de två vägbyggnadsalternativen som presenterats i vägutredningen är förenliga med miljöbalkens bestämmelser eftersom de bland annat leder till kraftigt ökade utsläpp av koldioxid.

Vi bedömer att inget av alternativen ”Förbifart Stockholm” eller ”Diagonal Ulvsunda” är förenliga med miljöbalkens bestämmelser. Vidare tycker vi inte att kombinationsalternativet är tillräckligt utrett för att man ska kunna jämföra alternativen.

Når vi miljökvaltetsmålen om vägen byggs?

Vi anser att vägutredningens projektmål har varit alltför snäva och att de saknar en tydlig koppling till de nationella miljökvalitetsmålen och de transportpolitiska delmålen. När man tog fram alternativen fick dessa övergripande mål därför inte spela den viktiga roll som är rimlig vid ett projekt av den här digniteten.

Vi kan inte acceptera vägar som leder till ökade koldioxidutsläpp

Vi bedömer att arbetet med att finna en trafiklösning som uppfyller såväl transportefterfrågan som miljökraven så att en långsiktig hållbar utveckling i regionen möjliggörs, inte kan begränsas till att utreda olika vägalternativ. Enligt vår uppfattning kan vägprojekt som bidrar till att koldioxidutsläppen ökar inte accepteras. Vi vill att man utreder alternativ som kan bidra bland annat till att klimatmålen kan nås.

 

ja narurvårdsverket borde ju ha koll!

jag tycker att den här vägen verkar urusel! är det inte bättre att titta på andra alternativ än att bygga ytterligare en väg? jag tänker att det är bättre att satsa på nya sätt att färdas på..vi vet ju alla att biltrafiken är en stor källa till föroreningar i Sverige och världen så klart!

nu kommer vi dock utsökt in på det här med klimatskatter, Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet är överens om de miljö- och klimatskatteförändringar som behövs under nästa mandatperiod samt investeringar som möjliggör en grön omställning av fordonsparken.

lite mer fördjupat så tycker de så här;

Höjd koldioxidskatt
Koldioxidskatten ska höjas med 10 öre 2011 och ytterligare 7 öre 2012. Detta motsvarar 29 öre 2011 och 20 öre 2012 i bensinskatt i konsumentled. En genomsnittsbilist som kör 1500 mil om året får ökade kostnader med 29 kr per månad första året och 49 kr per månad andra året. För att kompensera för dem som behöver bilen för att ta sig till och från arbetet, och de som använder bilen i arbetet, höjer vi reseavdraget med 75 öre 2011 och 150 öre 2012,. Vår bedömning är att nivån på koldioxidskatten, utöver den befintliga indexeringen, endast ska höjas i två steg under mandatperioden, 2011 och 2012.

Från bensinbil till etanol/biogasbil
Bättre alternativ måste skapas för dem som använder bil. Fler bensinbilar ska bli miljöbilar
För många människor är det ofta svårt att få ihop jobb och fritid utan bil – och många har inte råd att köpa en ny miljöbil. Vi föreslår därför att 25 miljoner kronor årligen 2011-2012 avsätts till efterkonvertering av bilar så att fler kan köra miljövänligt. 5000 kr ska ges i stöd till den som konverterar sin bensinbil till en etanolbil och 10 000 kr ska ges i stöd till den som bygger om sin bensinbil till en biogasbil.

Reformerat reseavdrag
Under mandatperioden ska en utredning tillsättas med syfte att se över reseavdragen och föreslå förändringar som gynnar kollektiva transporter. Förutsättningarna för boende i glesbygd ska inte försämras. En modell som bör utredas är ett färdmedelsneutralt avståndsbaserat reseavdrag.

Sänkt fordonsskatt på bussar
För att dämpa effekten av den höjda koldioxidsskatten på kollektivtrafiken ska fordonsbeskattningen på bussar sänkas med 100 miljoner kronor.

Omställning av den svenska fordonsparken
Vi vill stimulera fordonsindustrin till att påskynda omställningen till produktion av mer miljösmarta fordon. På så sätt blir svensk industri mer konkurrenskraftig i framtiden, samtidigt som transportsektorns utsläpp av klimatpåverkande gaser minskar. För att påskynda omställningen av den tunga fordonsparken föreslår vi ett tillfälligt stöd till förnyelse av tunga fordon. 25 miljoner kronor årligen 2011-2012 satsas på detta.

Nystart för Klimatinvesteringsprogrammet
Ett framgångsrikt klimatarbete kräver att alla nivåer i det svenska samhället involveras. Många kommuner, företag och andra aktörer vill bidra till att minska utsläppen av växthusgaser. Vi vill göra en nystart för Klimatinvesteringsprogrammet (Klimp) som ger kommuner, företag och andra aktörer ekonomiska möjligheter att satsa på klimatvänlig teknik. Vi föreslår att 600 miljoner avsätts till Klimp över perioden 2011-2012.

Programmet ska bidra till ökad klimateffektivitet och utveckling av ny, grön teknik samt gå till de samhällsekonomiskt mest lönsamma projekten. Vi rödgröna ser ett stort behov av investeringar inom bioenergi – omhändertagande av spillvärme, distributionsnät för värme och fjärrkyla, lagring av värme och kyla samt teknik för produktion och uppgradering av biogas.

Kilometerskatt för tung lastbil
En kilometersskatt kan införas tidigast år 2013 och ska användas för att finansiera investeringar i infrastruktur. Rätt utformad bör en kilometerskatt kunna öka effektiviteten i transportsystemet och därmed minska slitage, buller samt utsläpp. Vid införandet av en kilometerskatt måste hänsyn tas till skogsindustrin som saknar alternativ till transport på väg. En möjlig lösning för detta är att geografiskt differentiera skatten. Vi vill införa en skatt i nivå med vad SIKA och klimatberedningen har föreslagit. I dessa beräkningar har skatten varit cirka en krona per kilometer i 2001 års prisläge. Detta motsvarar cirka fyra miljarder kronor.

 

 

ja nu had ejag ju tänkt att vara lite rättvis å säga vad alliansen säger om skatterna men tyvärr är det typ omöjligt att hitta på deras hemsida...hmm kan det vara så att de inte riktigt vill flagga med sin miljöpolitik eller har de bara en dålig hemsida..?? jag återkommer när jag har lite bättre koll!

tjo å hej!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0