Utbyggnad av Stockholms tunnelbana.

Utbyggnad av Stockholms tunnelbana.

Javisst borde man satsa på kollektivtrafik, ett fint och miljövänligt alternativ. Tunnelbanan kan ses som ett utav de mest effektiva av de flesta färdmedel, det är snabbt, effektivt, i ett tunnelbanetåg kan får det plats 1200 personer. Dessa aspekter påpekar även dess miljövänliga effekt (vill bara påpeka det igen).

Socialdemokraterna vill till en budget av 80 miljarder utöka Stockholms nuvarande tunnelbanesystem. Deras förslag är specifikt följande:

Socialdemokraternas förslag

• Öppna fler sekundäruppgångar
• Ökad kapacitet på röd linje
• Tunnelbana till Nya Karolinska och Norra Stationsområdet
• Blå linje till Barkarby pendeltågstation och Ikea/Barkarby handelsplats
• Tvärförbindelse mellan Hjulsta och Akalla
• Öppna Kymlinge station – ”Spökstationen”
• Förläng gröna linjen från Hagsätra till Älvsjö
• Sekundärentré Farsta strand
• Tredje spår från Hässelby strand
• Tunnelbana från Karolinska till Danderyd
• Tunnelbana till Täby och Arninge
• Tunnelbana till Nacka och Värmdö
• Ny förbindelse mellan Liljeholmen och Fridhemsplan
• Tunnelbanering

http://www.dn.se/sthlm/sa-vill-socialdemokraterna-bygga-ut-stockholms-tunnelbana-1.1111983

Huvudstaden Stockholm expanderas ständigt såsom att befolkningsökningen har ökat markant, så varför borde inte tunnelbanenätet utökas när vi är i behov av det? Endast en ny station har upplåtits i Stockholms tunnelbanenät sedan 1985 då folkmängden i Stockholms län var 1 578 299 personer. 2005 låg den siffran på 1 889 945, och siffran bara stiger. Därför förespråkar jag en utbyggnad.

(Statistik från statistiska centralbyrån)

 


Kommentarer
Postat av: Linnea

Jag håller med dig! Plus att öka kapaciteten på röda låter super. Även om tågen har börjat komma mer i tid och stationerna har blivit mer upprustade är röda fortfarande en lågprioriterad linje jämfört med de andra.

2010-05-28 @ 06:35:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0