Ung arbetslöshet - Socialdemokraterna

Då jag liksom resterande i denna blogg tar studenten om cirka en månad tycke jag att ämnet ungdomsarbetslöshet känns aktuellt.  Jag vet att både jag själv och många av mina bekanta har problem med att just hitta ett bra arbete till hösten och många har trots sökande inte fått något jobb överhuvudtaget, attraktivt som oattraktivt. Vidare är detta kanske inte så konstigt då vi i Sverige har bland Europas högsta ungdomsarbetslöshet.  Men vad har då poltikarna tänkt göra för att åtgärda detta? I följande sju inlägg från mig så kommer jag skriva om hur de olika partierna ser på saken samt vad jag tycker om deras åsikter och förslag. Om jag då jag skrivit dessa inlägg märker att mina åsikter mellan olika inlägg går emot varandra kommer jag även göra ett slutinlägg där jag tydligt förklarar min ställning i frågan.

Det första partiet jag tänkt undersöka i denna fråga är socialdemokraterna. För att minska arbetslösheten bland de unga har socialdemokraterna främst riktat in sig på tre områden. Det första av dessa är att utbildning ska löna sig. De vill ta bort återvändningsgränder och onödiga hinder för den som vill utbilda sig och istället ge nya chanser och göra det möjligt att välja om då utbildning lönar sig för individen och dessutom kan leda till att det skapas nya företag och arbetstillfällen. För att då få igenom detta vill man genomföra följande åtgärder;

  • Fler utbildningsplatser. En bra utbildning ökar chansen betydligt att få ett arbete och ger större valfrihet mellan olika jobb. Vi vill investera i betydligt fler utbildningsplatser i komvux, modern yrkesutbildning och i högskolan.
  • Bättre vägledning. Vi vill hjälpa ungdomar att hitta de utbildningar som ger störst chans till jobb. Därför kommer vi att rusta upp studievägledning och karriärrådgivning i gymnasiet och på högskolan. 
  • Mer praktik i utbildningarna. Allt mer handlar om kontakter. Har man inte rätt kontakter ska utbildningen ge det. Vi satsar öronmärkta pengar till lärlingsplatser och traineeprogram på arbetsplatser och ger förutsättningar för fler praktikplatser åt högskolestudenter.
  • Sommarjobb. Det går att ordna sommarjobb med rimliga villkor till alla 16-åringar – det vet de socialdemokratiskt styrda kommuner som har gjort det. I kommuner och landsting ska socialdemokratiskt styre innebära att sommarjobb prioriteras

 

Område nummer två socialdemokraterna tror kan leda till en minskad arbetslöshet är att korta steget in i arbetslivet. Detta måste göras för att de anser att unga är lösningen på den kommande generationskrisen på arbetsmarknaden och att vi därför måste rusta i tid för att slippa arbetskraftbrist som i sin tur ger en säme ekonomisk tillväxt. Vidare menar de att det är viktigt att skapa nya ingångar på arbetsmarknaden för unga, något som kan göras med följande förslag;

  • Trainee i välfärden bidrag till kommunerna för att anställa unga och planera för generationsväxlingen ca 1500 platser.
  • Praktik i staten för nyutexaminerade akademiker, 1800 platser.
  • Insats från första dagen – snabbare insatser till unga arbetslösa som behöver stöd för att komma i arbete.
  • Utbildningsgaranti. En ung långtidsarbetslös person som saknar fullständig gymnasieutbildning och som har varit arbetslös ett år ska ha både en rättighet och skyldighet att delta i den s.k. "Utbildningsstarten" - yrkesinriktad utbildning med praktik.¨
  • Sammanlagt fler jobb-, utbildnings- och praktikplatser än regeringen i insatser för unga som leder till jobb. Av totalt 100 000 jobb och utbildningsplatser riktar vi 26 000  platser till unga.  
  • Riktade insatser – anställningsstöd för arbetslösa unga, inte till alla under 25 år oavsett behov av stöd. Arbetsgivare som anställer arbetslös får dra av hela arbetsgivaravgiften. Om personen är långtidsarbetslös är avdraget två tredjedelar av lönekostnaden under ett år. 

 

Det sista området man valt att lägga huvudfokus på är att det ska finnas fler bostäder till unga då de vill att de enkelt ska kunna flytta dit jobb och utbildning finns. För att detta ska bli möjligt menar de att vi behöver bygga fler bostäder och då framförallt hyresrätter som de unga har råd att bo i. Målet är att bostadsbyggandet 2016 ska uppgå till 40 000 bostäder och att under nästa mandatperiod mer än fördubbla byggandet av hyresrätter. För att göra allt detta har man tänkt fokusera på följande punkter;

  • Investeringsstöd för byggande av klimatsmarta hyresrätter. För att stimulera ökad nyproduktion av hyresrätter och studentlägenheter vill vi införa ett statligt investeringsstöd för miljövänliga hyresrätter till överkomliga och förhandlade hyror.
  • Skärpt bostadsförsörjningslag för kommunerna att öka tillgången på bostäder för nytillkomna på bostadsmarknaden, exempelvis ungdomar.
  • Bostadsförmedling i varje kommun. Alla kommuner ska vara skyldiga att i egen regi, eller genom regional samverkan, ordna en bostadsförmedling som är transparent, förmedlar de flesta såväl allmännyttiga som privata lägenheter. Förmedlingen ska också kunna förmedla andrahandskontrakt.

 
Vad anser jag?
Jag tänker ej gå igenom vad jag tycker punkt för punkt om dessa förslag men det jag kan säga är att jag som helhet tycker socialdemokraternas åtgärder för att minska ungdomsarbetslösheten låter väldigt bra. Framförallt gillar jag att de vill öka möjligheterna till att studera på komvux. Detta och förslaget på mer praktikplatser visar iallafall för mig att de tänker på de människor som gått fel väg fortfarande har en chans. Jag personligen vet en massa människor som inte kan vissa sina kunskaper och färdigheter rent teoretiskt men som gör det bättre en många andra i praktiken. Har man då ett system som endast förespråkar bevis i teoretisk form blir det ett utanförskap för de människor som har svårt för just detta. Förutom detta är förslaget om bättre vägledning något jag värderar högt då dagens arbetsmarknad kan liknas vid en djungel; vad finns tillgängligt, vad krävs osv.? Med bättre information kan nog fler hitta det de är intresserade av och därmed skapas även en bättre arbetsmarknad. Sist men inte minst gillar att jag också att de tar med bostäder som en viktig faktor i frågan. För hur ska man kunna utbilda sig om man inte har någon stans att bo? Studenter är en grupp med väldigt tunn ekonomi och för många ä det därmed svårt att punga ut för en helbostadsrätt. Fler hyresrätte är viktigt om de unga både ska kunna få en bostad, utbildning samt en någorlunda stabil ekonomi.

                                                 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0