Ung arbetslöshet - Folkpartiet

Till skillnad från de partier jag skrivit om innan kommer jag inte uppmärksamma det folkpartiet skriver på sin hemsida om denna problematik. Detta gör jag för att jag inte tycker sidan känns helt uppdaterad i.o.m att man bl.a. lyfter fram de vallöften alliansen gav innan de tillträdde makten och som enligt mig känns långt ifrån genomförda på det stora hela. Istället tänkte jag skriva om något mer aktuellt och enligt min åsikt mer intressant, nämligen Jan Björklunds uttalande i Svts morgonsoffa den 24 maj om att ungdomar ska börja en anställning med lägre lön och anställningstrygghet.

 

Folkpartiets partiledare Jan Björklund menar på att denna åtgärd skulle minska ungdomsarbetslösheten. Han menar att Sverige är ett land där det jämfört med andra länder är ganska svårt att få sitt första jobb vilket han menar beror på att vi inte har den lärlingsformen som finns i ganska många andra länder och hänvisar bl.a. till Danmark där man som 19åring kan tjäna hälften av vad en vuxen person gör men där många unga har jobb. Tanken är att ungdomar under 23 ska konkurrera med lägre lönekostnader för att på så sätt få in en fot på arbetsmarknaden. Han motiverar även det hela med att en lärlingstjänst är ett sätt att kombinera jobb med utbildning och att man därmed bör få avtalsenlig lön för den tid man arbetar men ingen lön för den del som är utbildning.

 

Vad anser jag?
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om frågan. För visst, det är ju ett sätt att få in en fot på marknaden. Det här är ju verkligen någonting annat än det snack politiker för år in och år ut men som man aldrig får se något resultat av. Problemet med det här är att jag tror att ungdomar enkelt kan utnyttjas då de förutom lägre lön dessutom har sämre anställningstrygghet. Jag tror att de enkelt kan luras eller manipuleras till att göra mer jobb än vad de är betalda för att och att de enkelt kan sparkas sedan då lärlingstiden tar slut. Dessutom tror jag att det kan leda till en sämre syn på unga rent generellt på arbetsmarknaden då de enkelt börjar förknippas som underordnade i.o.m lärlingstjänsten och därmed inte får den respekten de kanske förtjänar.

 

En annan fråga jag ställer mig är hur de tänkt att folk som kanske flyttat hemifrån och inte har något arbete ska tackla det här? Hyra, mat och en hyfsad levnadsstandard kan bli svårt att försörja med en halverad lön. Dessa människor måste ju få ett arbete på lika villkor så att de slipper vara beroende av sina anhöriga, vilket jag påsikt tror kan leda till ett steg bakåt för generationen då man blir beroende av andra och därmed kanske inte lär sig att stå på sina egna ben. Allt det här tillsammans, att man kan bli utnyttjad och känner sig instängd osv. tror jag kan leda till en stress bland ungdomarna vilket kan i sin tur leder till ohälsa och därmed får vi också ytterligare ett problem att ta itu med. Avslutningsvis finns det dessutom redan lärlingssystem på arbetsmarknad som t.ex. i byggbranschen. Detta är dock i direkt anslutning till ungdomars gymnasieutbildning där man dessutom har sett att detta system endast funkar i vissa branscher. Är det då inte också en utfrysning om man storsatsar på detta system och därmed glömmer satsningen på dem som kanske söker jobb inom en bransch där lärlingssystemet inte fungerar?

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0