Sverigedemokraterna III

I en artikel från tidningen Fokus finns en artikel om rädslan för Sverigedemokraterna. Det står om att det är svårt att hantera dem och bemöta deras ideologi och människosyn. Jag visste inte själv om jag kunde välja att skriva om det.

Den största skräcken är hur regeringsbildningen kommer komma att se ut om SD kommer in i riksdagen, då Jimmie Åkesson kan sätta blockpolitiken ur spel, eftersom det inte blir någon klar majoritet.

Vidare skräms riksdagspartierna av Sverigedemokraternas framväxt, de är rädda att förlora väljare. På en kongress förra hösten försökte partiledningen poängtera att man inte stod långt ifrån socialdemokraterna, men nu försöker de istället locka borgerliga väljare.

När jag snabbt skummar igenom sidan om var SD står i olika frågor drar jag kopplingar till Kristdemokraterna. För precis som KD anser SD familjen vara oerhört viktig och man ska värna och slå vakt om den. Det är följaktligen också konservativa vad gäller hela grejen med att man ska bevara Sverige svenskt och helt enkelt leva kvar i det gamla. De vill också se en upprustning av försvaret. Som jag tidigare skrivet känns det som att sådant bara skulle skapa konflikter, om vi alla ska leva på varsitt håll och bli starka nationalstater. Som under Kalla Kriget där det hela tiden rustade och ville överträffa varandra. Nåväl, konservativa är det i alla fall, och det är mer blått än rött.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0