Svar på tal

Jag fick några kommentarer angående mitt tidigare inlägg som handlade om avstägning i grundskolan. Bland annat var en av dem väldigt kritiskt till förslaget om avstägning på grund av att vi har skolplikt här i Sverige. Som jag nämnde i mitt inlägg är avstägningen inte till för att göra den stökiga eleven mer motiverad i skolan, utan för att hjälpa de elever som faktiskt vill lyckas med sin utbildning, och detta kan vara svåruppnåeligt när man ständigt blir utsatt för motsatsen till arbetsro i skolan. Visst har vi skolplikt i Sverige, och denna avstängning handlar inte om mer än en vecka. Jag anser inte att det är motsägelsefullt över huvudtaget , med tanke på att båda dessa "åtgärder" (skolplikt och avstägning) är styrda utav lagen, och att påstå något liknande är enligt mig bara ett extremt barnsligt sätt att se på saken och att försöka utnyttja systemet. Skolan är till för utbildning, inte för att leka.  

Vidare fick jag också en kommentar om att det finns en risk att eleven känner sig om möjligt ännu mindre motiverad i sin skolgång efter en avstägning och därmed förmodligen blir ännu stökigare. Jag tror knappast att eleven i fråga kommer att komma med någon sorts "hämnd" för att den blev avstäng och bete sig ännu värre i skolan, snarare förstå att det inte är okej att bete sig hur som helst.  Dessutom handlar denna lag inte om den utsatta eleven, utan återigen om de andra eleverna. Kanske är det dags att se till de duktiga eleverna för en gångs skull, istället för att prioritera de som stör.
De som sätter sig emot detta förslag har förmodligen aldrig upplevt en riktigt störig elev, avstängning är ett nödvändigt ont som förhoppningsvis inte skulle vara just nödvändigt. Jag vill återigen poängtera att denna åtgärd syftar till det bästa för största möjliga andel, och som utilitarist kan jag inte annat än stödja detta.

Kommentarer
Postat av: Fröken Emma

Det var verkligen svar på tal det. Blir nyfiken på nästa inlägg. Kommer det att handla om enbart avstängning eller kommer du att vidga frågan till att handla om ordning och reda-frågor i skolan? Kvarsittning?

2010-05-10 @ 11:22:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0