Studiemedel

Centerpartiet vill

  • att studiemedlet höjs med totalt 700 kr/mån när det statsfinansiella läget så tillåter
  • att fribeloppet för bidraget höjs och inkomstprövningen för lånedelen slopas
  • att lärosätena tar ett ökat ansvar för genomströmningen av studenter
  • att åldersgränsen på 20 år för studier för vuxenutbildning tas bort
  • att arbeta för ett system för ett individuellt kompetenssparande och att detta också ska kunna nyttjas för kortare kurser upp till 8 veckor.


Överlag tycker jag att centerpartiet har en bra syn på utbildning. Dock ställer jag mig lite skeptisk lite höjningen av studiemedlet, och jag säger detta väl medveten om att jag kommer få mobben emot mig.
Att höja studiemedlet med 700 kr i månaden innebär självfallet att pengar måste tas någonannanstans ifrån. Jag tycker det är helt otroligt att man i Sverige kan studera och få betalt för det, och jag önskar verkligen att det ska fortsätta vara så, det är ju världsunikt. Dock undrar jag om det är nödvändigt men en sådan drastiskt höjning av studiemedlet, som redan är relativt högt. Många studenter klagar på att de har för lite pengar, men med tanke på vad de kostar staten (även då det kommer gynna landet i framtiden med fler utbildade) så är det väldigt bra betalt, för en sysselsättning som för tillfället inte gynnar någon.


Kommentarer
Postat av: Emelie Oldensjö

Jag håller med, att höja så mycket kanske är en överdrift. Om de vill höja kanske det skulle räcka med 200 kr? På ett år blir det ju ändå mycket mer pengar än om man inte skulle få det.

2010-05-13 @ 14:44:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0