Skatter och välfärd

Hej igen!

Nu tänkte jag diskutera min syn på skatter och min syn på andras syn av skatter. Det är nämligen så att under de senaste åren har skatterna sänkts eller helt försvunnit. Den sittande regeringen vill genom dessa skattelättnader öka välfärden genom att alla ska få mer pengar. Det ska leda till ökad konsumtion och det kommer leda till mer pengar i omlopp. Då är det enkelt att tänka "oj,oj,oj vad mycket pengar man kommer att ha!", men då glömmer man att när skatterna sänks så får staten mindre resurser och då måste man dra in pengar någonstans, typ skolor. I slutändan kommer det leda till att allt blir privat eftersom regeringen inte har pengar till att driva sådana saker, framförallt så vill de inte. Det sista kanske är en liten överdrift men så kan det bli titta bara på USA, världens mäktigaste land, där är klasskillnaderna enorma. USA har en lång tradition av skattesänkningar, till och med nu under krigen har  skatterna sänkts fast det kostar miljarder att driva dem.

Enligt min uppfattning tycker våran sittande regering att välfärd bygger på att man ska "ha mer pengar kvar i plånboken", alltså att man ska tjäna mer. Men då gäller bara välfärden för de som har "allt på det torra", dvs. jobb, stabil ekonomi, bra hälsa etc. Alla de som faller utanför ramarna hamnar kan då inte ta del av privilegierna. Istället blir samhället mer segrigerat och ojämlikt.


Kommentarer
Postat av: Fröken Emma

Du kanske ska titta lite på specifika skatter?

2010-05-24 @ 18:35:45
Postat av: jacob

javisst, jag hade tänkt ett inlägg om fastigshetsskatt och den nya kommunalavgiften

2010-05-24 @ 21:34:29
Postat av: hannapanna

jag håller absolut med! alltså inte det fröken emma säger utan att att folk nog måste tänka lite mer långsiktigt. för hur mycket pengar blir det egentligen som man får i plånboken?? å vad gör man egentligen med dem? jag tror inte man sätter in dem på ett konto å använder dem till justdet som skatten göt så som sjukvård exempelvis. jag tror att man köper något jätte onödigt, typ en rosa hund eller nått annat kitchigt att ha i fönstret, å det är ju varken bra för plånboken, miljön eller fönstret som bara kommer att samla mer damm. dessutom så kan ju inte alla starta affärer som säljer uppblåsbara fåtöljer å tändare med jesus på. ni får nu inte tro att jag har något emot affärer som coctail jag menar bara att inte alla kan försörja sig på det och tro att ekonomin ska blomstra. för tänk på att som inte har råd att köpa en lokal på heeeta soooodeer de kommer inte kunna tjäna dess små slantar å inte få något bidrag eftersom pengarna ligger å skvalpar i folks fickor! så skatt e nödvändigt, herre gud ack att inte förglömma den svenska modellen som faktist skapade den välfärd vi lever på idag!

tack å hej! ät inte leverpastej!

2010-05-27 @ 00:44:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0