Pedagogisk mångfald...

"Friskolor får ha egna ämnen, som inte finns reglerade i skollagen. Det borde även kommunala skolor få ha. Det kan till exempel röra sig om undervisning i latin eller eurytmi. Ett eget ämne ger större möjligheter för en skola att arbeta med sin profil. Att det finns många skolor med olika inriktningar att välja på är en viktig kvalitetsfråga."


Jag antar här att Miljöpartiet pratar om grundskolan, eftersom man även i kommunala gymnasieskolor kan välja egna ämnen. Detta tycker jag var det flummigaste jag har hört på länge! I grundskolan ska alla elever enligt min mening läsa samma ämnen; alla ska ha samma förutsättningar och samma kunskap när de kommer till gymnasiet. Om ämnen såsom eurytmi mot all förmodan skulle vara valbara på högstadienivå (vilket de i och för sig är på vissa friskolor) skulle de åtminstonde, anser jag, bedömas med betyg som väger mindre. Jag personligen är förmodligen bättre på eurytmi än Matematik, trots detta anser jag att Matematik är en kunskap som väger tyngre. Dessutom är Miljöpartiet överlag motståndare till nästan allting som har med den fria marknaden att göra, förutom när det gäller skolväsendet eftersom man där kan sväva ut i flummiga, irrelevanta och framförallt skrattretande kunskaper såsom eurytmi.

Den svenska skolan halkar efter, det har många undersökningar visat på. Vissa menar att detta inte är sant; nu har ju eleverna andra kunskaper!
Detta påstående skrämmer mig, andra kunskaper såsom rytmik och kakbakning? Nej, för att forstätta vara ett land med många högutbildade och kunna konkurrera på internationell nivå är nog inte miljöpartiets politik den ultimata. Däremot kan jag tipsa om eventuellt utlopp för personliga intressen på till exempel medborgarskolan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0