Numero 7

Efter att ha undersökt många av partiernas politik angående skola och utbildning har jag kommit fram till att de förslag jag tycker verkar mest pålitliga är de som moderaterna har presenterat. Jag kan inte säga att jag håller med dem om allting, till exempel betyg från årskurs 6, däremot tycker jag att dem är ett av få partier som lyckats presentera en ganska så trovärdig och seriös skoleutopi: 

Moderaterna vill

  • Göra förskoleklassen obligatorisk och därmed grundskolan 10 årig.
  • Införa ett nytt betygsystem
  • Att regeringens förslag på ny skollag börjar gälla, en skollag som stärker elevernas rättigheter
  • Fortsätta satsa på lärarna, ny lärarutbildning och fortsättning på lärarlyftet
  • Att nya kurs och läroplaner kommer på plats 2011
  • Utöka undervisningstiden
  • Ge de kommunala skolorna större frihet


Något som dock skrämmer mig lite är alla dessa satsningar, trots skattesänkningarna. Här hade jag önskat en mer detaljerad beskrivning om hur de hade tänkt finansiera detta. Men, om de ror detta i land tror jag det kan bli bra (så länge friheten i de kommunala skolorna inte handlar om eurytmi undervisning)


Kommentarer
Postat av: Anonym

jag vet att jag särskrev......

2010-05-25 @ 14:46:06
Postat av: hannapanna

vem är denna candylove?? jag håller inte alls med! tänk att få betyg från 6.an. fatta vilken stress! å nya betygssysten.shit va förvirrande..tänk att läsa igenom 6 betygdkriterier istället frö tre som ialla fall jag tycker räcker gått å väl! ja menar varför inte skippa betygen helt, skulle vara så skönt om man slapp prestera så hårt jämt!

å vem vill egentligen ha mer undervisningstid??räcker det inte med de långa tiderna vi redan går nu?

jag tycker också att det är bra att förskolan är valfri eftersom det kan se ut på olika sätt i olika familjer.

om man ger de kommunala skolorna större frihet kommer alla ungdomar att få en ännu ojämnare utbildning vilket gör att alla inte kommer att gå ut i arbetslivet med likvärdiga färdigheter. detta skapar segregation samt bidrar till att demokratin står på spel då inte alla medborgare har samma kunskap!

och precis som du säger kan man ju fråga sig var alla dessa pengar ska komma ifrån??jag anar att friskolor kan komma att ta ut avgifter??

hmm..tå att tänkas på??

2010-05-27 @ 00:35:55
Postat av: Anonym

haha det är just pga detta jag inte skriver under mitt egna namn

2010-05-27 @ 19:43:15
Postat av: Linnea

Mer undervisningstid låter bra. Inte då längre skoldagar, utan mindre arbete på egen hand. Möjligtvis kan det vara något man kan välja mellan. De som har svårt att arbeta på egen hand i grundskolan måste fångas upp och kunna få mer lärarledd arbetstid.

Tänker precis som du, var ska pengarna komma ifrån?

2010-05-28 @ 07:05:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0