Moderaternas betygssystem

Gällande betygen i grundskolan vill moderaterna införa en större gradskala samt betyg från årskurs 6. Såsom det ser ut idag sätts de första betygen när det är tre terminer kvar och moderaterna menar att om eventuella svagheter upptäcks här kan det vara för sent att hjälpa den eleven. Att införa betyg tidigare ska ge lärarna ett bättre verktyg för att se vilka som behöver stöd och då hjälpa dem. 

Vi vet att kunskapsnivån i de svenska skolorna har sjunkit och det är tydligt att det finns rum för förbättringar. Men något jag tycker moderaterna missar är elevernas välmående. Skolan är en enorm stressfaktor för ungdomar och ger många stor prestationsångest. En del har pressen på sig hemifrån att nå goda resultat i skolan, men i och med att betygen kommer igång sätts en ännu större press på eleverna och jag tror inte att många svenska elever skulle motsätta sig att skriva underr att det redan nu råder en enorm betygshets.

Visst är det viktigt för elevernas egna och samhällets framtid att de når en hög kunskapsnivå och kan utvecklas. Men för att plugga krävs att man mår bra och att man känner sig motiverad. Motiverad blir man om man känner att den egna kapaciteten blir sedd och att man blir uppmuntrad. Detta är ett av de verktyg som man snarare skulle förbättra än att stressa eleverna med betyg ännu tidigare än vad det görs nu. Om eventuella svagheter nu först upptäcks när det är tre terminer kvar tycker jag att det verkar som om det finns en rejäl brist i kommunikationen mellan elev och lärare. Varför måste lärare sätta betyg för att kunna se en elevs kapacitet och vad för eventuellt stöd som behövs? Om kommunikationen är bra mellan lärare och elev behövs inte ett papper med bokstäver på.  

En större betygsskala tycker jag däremot är bra. Dagens betygssystem är aningen missvisande, där en betygsgrad kan indikera ett väldigt stort spann av kunskapsnivå, där lägsta och högsta ligger långt ifrån varandra. Dock kan man ju hoppas på att om detta skulle gå igenom att det behålls så, för betygsskalorna kan inte hålla på att ändras hela tiden; det tar enormt mycket energi från skolorna som skulle kunna läggas på annat; exempelvis genom att förbättra kommunikationen mellan lärare och elever.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0