"Kvinnors trygghet" #6

Stefan Nilsson från miljöpartiet skriver:

Arbeta för en stadsutveckling som främjar gång- och cykeltrafik, fler gågator och öppna mötesplatser. Exempelvis fler bostäder (och färre kontor) i City är viktigt, så att mer människor rör sig där vilket skapar trygghet. Vi behöver ha bättre belysning och fler SL-värdar, vilket skulle öka tryggheten i kollektivtrafiken. Samtidigt behövs ett utvecklat samarbete mellan polis, landsting och socialtjänst.

 

Tyvärr kan jag inte skriva om miljöpartiets politik om våld mot kvinnan, så deras hemsida har bestämt sig för att sluta fungera.

SL-värdar i kollektivtraffiken låter bra. De ger inte samma skrämmande intryck som väktare, så de skulle kunna bidra med trygghet. Men SL måste besluta vad dessa SL-värdar ska ha för ansvar. Jag tycker att de ska precis som nu finnas i bakgrunden. Risken finns att de mer blir som patrullerande poliser och då blir det precis som med väktarna.

Mindre kontor i City och mer bostäder låter trevligt, Det finns få saker som irriterar mig mer än kontor i fina hus. Visst ska personer även kunna ha fina arbetsplatser, men de står övergivna halva dygnet. Jag vet inte däremot om det kan bidra med tryggheten. Det är redan mycket rörelse i City, så det är väl mer en bostadsfråga.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0