Friare kommunala skolor?

Miljöpartiet vill satsa på att göra de kommunala skolorna friare, genom exempelvis avskaffa timplanen, ge kommunala skolor möjlighet till att införa egna ämnen, möjliggöra undantag från betygsbestämmelserna, att skolor ska kunna utarbeta egna läro- och kursplaner och minska detaljregleringen för att ge skolorna större möjlighet att skapa en verksamhet de tror på. Så här uttrycker de det hela:

”Utrymme är en förutsättning för att kunna växa och utvecklas.”

Idag är det en stor debatt kring friskolornas vara och icke vara. Själv ser jag ganska negativt på friskolor som ska vara vinstdrivande- barn och ungdomars framtid är inget man ska spela på. Samtidigt kan jag tycka att kommunala skolor måste öppna upp och möjliggöra för olika typer av utbildning, så att det finns skolor för alla. Att kunna skapa en egen profil på skolan och kunna utforma läroplanen utefter de elever som går på skolan är viktigt. Alla har inte samma förutsättningar och intressen, alltså kan inte alla skolor se likadana ut.

Miljöpartiets förslag tycker jag därför är ett steg i rätt riktning och jag tror att detta även är nödvändigt för att de kommunala skolorna ska kunna vara ett alternativ till friskolorna. Viktigt är då förstås att de håller fast vid att öka tillsynen, för en reform av de kommunala skolorna på detta sätt sätter stora krav på noggrann granskning. Mycket nytt som vi inte sett förut kommer att dyka upp, men om det är något i samhället som måste kunna utvecklas så är det väl just skolorna. Viktigt är dock att eleverna inte blir försökskaniner vars skolgång får ta stryk på grund av otillräcklig granskning. Jag tycker förslaget låter intressant, men jag hoppas verkligen att samhället vid ett förverkligande av detta kan leva upp till de krav som ställs på att säkerställa kvalitén i skolorna.


Kommentarer
Postat av: Fröken Emma

Nä det svåra är väl hur ska man få en likvärdig skola? Eller hur kan skolorna garantera att eleverna runt om I Sverige ska få samma möjligheter? Är mer frihet bra i så fall? Kan ökad konkurrens mellan skolorna kanske fungera som en piska till bättre och tydligare undervisning?

2010-05-18 @ 13:43:04
Postat av: Anna Ericsson

Jo, det är det jag menar med att om detta skulle träda i kraft så är granskningen avgörande för hur detta skulle funka, för något måste kunna garantera att allas skolgång blir likvärdig. För det är en stor risk med större frihet. Men samtidigt tror jag att det är nödvändigt med någon typ av motsvarighet för friskolorna.

2010-05-26 @ 14:34:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0