Förbifart Stockholm


 

Vänsterpartiet: Förbifart Stockholm - en gigantisk miljömiss

 

Idag kommer enligt uppgift från media regeringen säga ja till byggande av Förbifart Stockholm. Det är verkligen ett gigantiskt objekt på flera sätt.

- För det första är det en gigantisk miljömiss. När vi som bäst behöver trafiklösningar som gör att vi kan öka det kollektiva resandet och på så sätt minska miljöutsläpp och klimatpåverkan, då ska 30 miljarder kronor läggas på en enda väg! En väg som ökar de fossila utsläppen och inte är förenlig med miljöbalken, säger Peter Pedersen, Vänsterpartiets ledamot i riksdagens trafikutskott.

- För det andra är det ett gigantiskt slöseri med pengar. Tänk bara hur mycket spår- och busstrafik vi skulle kunna få för samma summa som Förbifart Stockholm kostar. Bara för att nämna några exempel på kollektivtrafik som behövs är Tvärspår syd, tunnelbana till Nacka, tunnelbana till Karolinska sjukhuset och nya snabba bussförbindelser enligt det som kallas BRT, Buss Rapid Transit, säger Peter Pedersen.

- För det tredje är det en gigantisk lögn. Det flesta tror antagligen att Förbifarten just är en väg förbi Stockholm. Men så är det inte. I princip all trafik kommer att vara inomregional. Det är även en lögn att tro att det löser de trafikproblem Stockholm har. All forskning och all erfarenhet från andra städer visar att ju mer ringleder och vägar man bygger desto mer vägtrafik får man, säger Peter Pedersen.

 

Miljöpartiet: Trafik

Stockholm ska 2030 vara en stad fri från fossila bränslen. Resandet inom Stockholm ska vara effektivt och klimatsmart. Kollektivtrafik, cykel och gång är de självklara förstahandsvalen. När fler reser kollektivt blir det mindre trängsel på våra vägar och gator. Mindre biltrafik minskar utsläppen av koldioxid och luftföroreningar samtidigt som det blir mer plats för gående, cyklister och kollektivtrafik.

Vi vet att antalet stockholmare kommer att öka kraftigt framöver och att staden redan idag har stora trafikproblem i form av miljöpåverkan och trängsel. I jämförelse med övriga Sverige har bilarna i Stockholms län de längsta årliga körsträckorna. Transportsystemet måste utvecklas så att resandet effektiviseras och klimatpåverkan minskar. Staden ska stimulera användandet av el- och biogasbilar.

 

MINSKAD BILISM Stockholms län får allt fler invånare och det ställer nya krav på hållbart resande. Bilismen måste minska för att det ska gå att nå klimatmålen och för att ge plats för mer yteffektiva och energisnåla transportsätt. Biltrafiken ger höga utsläpp av koldioxid och luftföroreningar och skapar trängsel. Lösningen på trängsel och trafikproblem är inte fler motorvägar.

Miljöpartiet säger nej till motorvägen Förbifart Stockholm. Förbifarten leder till ökad istället för minskad biltrafik. Om Förbifarten byggs ökar klimatutsläppen och belastningen på miljön. Motorvägsbygget leder till en gles, utbredd bebyggelse och många nya bilpendlare.

En av Miljöpartiets viktigaste framgångar är trängselskatten som är ett effektivt styrmedel för att minska trängsel och köer. Trängselskatten har lett till att lastbils- och kollektivtrafik fått lättare att komma fram i tid. Miljöpartiet vill att trängselavgifterna ska göras om till en regional avgift som stockholmarna själva kan styra över och intäkterna ska satsas på ny kollektivtrafik, inte på Förbifart Stockholm eller andra storskaliga vägprojekt. Det är dags att utveckla systemet genom att ta ut avgifter på Essingeleden och andra vägar med mycket trängsel. Trängselavgifterna ska hållas på en nivå som säkrar en godtagbar framkomlighet i gatunätet.

Parkeringar tar upp mycket stora ytor i Stockholm. Staden behöver effektivisera parkeringarna så att marken kan användas till bostäder, bättre gatumiljö och framkomlighet för bussar, nyttotrafik och fordon för funktionshindrade. De som använder bilparkering ska i större utsträckning än idag stå för parkeringskostnaderna så att bilfria hushåll inte tvingas subventionera hushåll med bil. 
Staden ska införa mer enhetliga regler för boendeparkering mellan ytter- och innerstaden men självklart ska det vara skillnader i avgifternas storlek beroende på läget. Genom att höja p-avgifterna vid arbetsplatser kan staden styra så att fler åker kollektivt till jobbet. Staden ska skapa fler säkra cykelparkeringar och säkerställa att det ordnas bra p-platser för bilpoolsbilar som används av många hushåll.

Genom bättre planering och fler omlastningscentraler kan antalet varutransporter minska. Stockholms stad ska ställa tuffa miljökrav på transporter av de varor som köps in.

 

Socialdemokraterna: Förbifart Stockholm

Vi Socialdemokrater vill bygga Förbifart Stockholm. Den knyter samman norra och södra Stockholm till en stark region och ger bättre möjligheter att skapa en gemensam arbetsmarknad för hela Stockholmsregionen. Den bidrar till att utveckla Stockholm till en flerkärnig region med flera olika centra samt minskar trängseln på Essingeleden och andra infarter till Stockholm. Förbifart Stockholm minskar helt enkelt sårbarheten i trafiken och skapar bättre förutsättningar för regionen att växa miljömässigt klokt.

 

Så vad tycker då de rödgröna??

Eftersom de rödgröna inte är helt överens säger det så här;

 

Förbifart Stockholm är en fråga som delar opinionen i länet. Frågan har också varit en av de svåraste i det rödgröna samarbetet. Vi har nu enats om att låta invånarna i Stockholms län genom en folkomröstning avgöra om man vill bygga Förbifarten eller om man i stället vill satsa på ökad kapacitet i kollektivtrafiken. Att lägga makten i händerna på Stockholmarna är inte minst viktigt med tanke på bildandet av Region Stockholm.

Folkomröstningen ska hållas den 23 september 2012. I omröstningen ska samtliga invånare i Stockholms län kunna ta ställning mellan två alternativ: Ett förslag om att bygga ut kollektivtrafiken med nya spår, tunnelbana och stationer samt det andra förslaget om att bygga en ny nord-sydlig motorvägförbindelse i Stockholms län, kallad Förbifart Stockholm. Båda alternativen har samma investeringskostnad.

Båda sidor i folkomröstningen ska ges likvärdiga möjligheter att nå ut med sitt budskap. Vi föreslår att två kampanjorganisationer bildas som ges lika resurser för att kunna bedriva sin kampanj. En statlig utredning med en särskild utredare tillsätts efter valet för att ta fram en lösning som bygger på kollektivtrafik.

Oavsett resultat kommer en rödgrön regering att respektera utfallet. Tidigare infrastrukturöverenskommelser i stockholmsregionen har stupat bland annat för att det saknats finansiering och för att det funnits ett betydande folkligt motstånd mot delar av projekten. Med den lösning vi presenterar idag tillför vi sådan finansiering och garanterar möjligheten till en stark folklig legitimitet. Det är rödgrön politik som tar medborgarna på allvar.

 

Nästa alliansen!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0