Betyg från och med årskurs 6?

Betyg från och med årskurs 6 är många partier ense om att det bör införas, däribland folkpartiet vars hemsida jag nu noga studerat, min ouppdaterade webbläsare till trots.
Meningen med att elever ska få betyg satta i en lägre ålder är för att hjälpa till med uppfattningen om var de befinner sig, och hur de behöver jobba för att utvecklas och ta sig högre upp på betygsskalan.

I denna fråga anser jag det svårt att ta ställning. Å ena sidan är förslaget genialiskt, jag har själv erfarenhet av att befinna mig i ett stadie av förvirring på grund av uteblivna eller obefintliga betyg.
Dock undrar jag om det är nödvändigt att börja med betygsstressen så pass tidigt i skolgången. Oftast vet barn och unga sina styrkor och svagheter, och man besparar dem kanske inte oro genom att betygsätta dem när de är så unga. Det man får veta att man är mindre bra på i tidig ålder stannar längre kvar, tro mig.

Möjligtvis tycker jag att man i årskurs 6 förtjänar att veta vare sig man är godkänd i ett ämne eller inte, för att förhindra framtida underkända betyg...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0