Barnen är framtiden - Socialdemokraterna

Nu är det dags för sossarnas tur, och vad glad jag blev när jag hittade en sida om förskola!

"Vi socialdemokrater tycker att det är viktigt att alla barn ges goda möjligheter att ha roligt och utvecklas tillsammans med sina kompisar. För barnens skull ska det finnas tillgång till bra förskolor med en pedagogisk verksamhet som ger lärande, lek och trygghet.

Morgondagens forskarstuderande och byggnadsarbetare, småföretagare och sjuksköterskor, lärare och butiksanställda går idag i förskolan. Med lek och nyfikenhet, med många kamrater och lärare som erbjuder både kunskap och trygghet tas de första stegen in i det livslånga lärandet.


Förskolan ska vara en plats där barn från olika miljöer möts och segregation motverkas. Inga barn ska utestängas därför att det är för dyrt eller för att de har föräldrar som är arbetslösa eller föräldralediga med yngre syskon. Vi socialdemokrater har därför infört maxtaxan och sett till att alla barn getts rätt att gå i förskolan.


Förskolan är den välfärdsverksamhet som flest är nöjda med. Men trots att många föräldrar tycker att förskolan är bra och att personalen gör ett fantastiskt arbete oroas en del över stora barngrupper. Ökad personaltäthet ger högre kvalitet och förutsättningar för minskade barngrupper. Vi socialdemokrater vill att personalen ska ha tid att se till varje barn och dess unika behov. 


Vi vill förstärka kvaliteten i förskolan och garantera att alla förskolor har utbildad personal och följer den nationella läroplanen. Socialdemokraterna vill att förskolan på sikt ska vara avgiftsfri. Många föräldrar arbetar på obekväma arbetstider. Ett modernt samhälle ska därför vid behov kunna erbjuda barnomsorg på kvällar, nätter och helger."

Informationen var även väldigt aktuell, uppdaterad i år. Den fakta jag har fått här har jag svårt att kritisera, förutom att jag vill att alla partier ska sträva efter mer genuspedagogik. Det är när det är så här enkelt att hitta infromation en väljare blir mer nöjd med ett parti, vilket fler partier skulle vinna på. Självfallet har jag inte checkat allt som står på de olika partiernas hemsida, men att det finns bristande information inom åtminstone förskolan gör att det finns brist på andra områden också. Förmodar jag.


Kommentarer
Postat av: Fröken Emma

Vad innebär det i praktiken då? Vilka konsekvenser blir det i samhället?

2010-05-12 @ 11:54:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0