Barnen är framtiden - Miljöpartiet

Det må vara tjatigt från min sida att ständigt dra upp förskolan i rampljuset. För utomstående läsare är detta såklart någonting nytt men för min klass däremot inte. Alldeles nyligen presenterade jag och Emma Irigoyen en genusundersökning i fokus på förskolor i det senaste skolprojektet, Gender Bender. Anledningen till detta återkommande tema är enkelt förklarat av mitt personliga intresse för barns utveckling.

Enligt min åsikt läggs det för lite resurser på förskolan. Barngrupperna är för stora och personalen för få. Detta leder till en rad olika konsekvenser som drabbar barnens utveckling. Många barn syns inte och får inte den uppmärksamhet de behöver. Personalen blir utslitna fortare än om barngrupperna hade vart mindre. Ett annat problem är bristen på förskoleplatser. Ett barns start i livet avgör hur den fortsatta utvecklingen fortgår. I sju inlägg framöver kommer jag att ta upp de olika partiernas åsikt om förskolans verksamhet och följande vad jag anser om det.

Först ut valde jag miljöpartiet, och på deras hemsida finns det en egen sida med information med deras politik angående förskolan.

"Vi vill att det ska finnas en mångfald av verksamheter för barn som ger varje barn och ungdom de bästa förutsättningarna att utvecklas.

I förskolan måste man fritt få arbeta utifrån barnens egna förutsättningar, med utgångspunkt i den fria leken och respekten för barnets trygghet och integritet.

I många kommuner finns naturskolor. Utomhuspedagogik som naturskolorna utvecklat sprider sig till lärare i alla vanliga skolor. Allt fler skolor arbetar aktivt med utomhuspedagogik och förstår vikten av att inte låta skolan verksamhet och undervisningen begränsas av fyra väggar.

Barngruppernas storlek och personaltätheten inom förskolan bör därför bygga på en bedömning av vad som är bäst för barnen snarare än ekonomiska överväganden.

Vi vill skapa möjligheter för föräldrar att vara hemma med barnen under de första levnadsåren, att låta barnen vara på familjedaghem eller att ge dem plats på en enskild eller kommunal förskola som passar barnets behov. Föräldrar ska kunna bli kommunala dagbarnvårdare åt eget barn".


Miljöpartiet visar genom denna text att barnen är en viktig del av samhället och att varje barn är olika. Det är psykologiskt bevisat att det finns barn som behöver vara hemma flera år med sina föräldrar för att utvecklas så mycket som möjligt innan de klarar av att komma till skolan. Det är bra att miljöpartiet fokuserar på detta. Jag tycker om att de anser att vad som är bäst för barnen går före ekonomiska överväganden. Då barnen är så pass viktiga och kommer ta över samhället i framtiden bör så mycket resurser som möjligt läggas på dem. Det jag önskar nämndes i deras politik är att förskolor bör satsa mer på genuspedagogik eftersom det gynnar varje individs utveckling och jämställdheten. Sammanfattningsvis är jag ändå rätt nöjd med deras åsikter.
         


Kommentarer
Postat av: Fröken Emma

Intressant fråga om barns utveckling. Det finns det sannerligen många olika åsikter om. Vet du hur det ser ut idag med förskolorna? Styrs de kommunalt eller vilka olika alternativ finns det? Skulle vara intressant att veta tycker fröken.

2010-05-09 @ 14:19:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0