ALLIANSEN ÄR ENIGA!

så här säger alliansen i en debattartikel i DN, jag tycker att den förklarar ganska tydligt vad de tycker!:

 

Alliansregeringen: Vi ger nu ett viktigt besked inför höstens val. Får vi förnyat förtroende blir Förbifart Stockholm verklighet.

De bilköer, förseningar och trafikproblem som finns i Stockholm hämmar inte bara regionens utveckling utan får konsekvenser för all trafik som ska passera huvudstaden. Nu tar vi nästa steg för att förverkliga de investeringar i spår och vägar som regionen så väl behöver. De omfattar åtgärder i hela trafiksystemet, kollektivtrafiken, vägtrafiken och järnvägstrafiken. Regeringen avser att i veckan fatta beslut om att satsa 28 miljarder kronor på Förbifart Stockholm – en av de största infrastruktursatsningar som någonsin beslutats i Sverige. Vi vill att regionen ska fortsätta växa, till nytta för hela Sverige, skriver de fyra partiledarna.

Efter årtionden av tvära kast och otydliga svar om trafiken i Stockholmsregionen har väljarna rätt att kräva besked. Med omfattande investeringar i nya spår och nya vägar lovar vi att skapa en grund för en växande och dynamisk huvudstadsregion till nytta för hela Sverige. Som ett led i detta ställer vi nu ut ett tydligt löfte till väljarna. Får alliansen förnyat förtroende blir Förbifart Stockholm verklighet. Det blir ett viktigt besked inför höstens val.

De bilköer, förseningar och trafikproblem som finns i Stockholm hämmar inte bara regionens utveckling, utan får konsekvenser för all trafik som ska passera huvudstaden. En välfungerande infrastruktur i Stockholmsregionen är med detta inte bara en förutsättning för att vardagen ska kunna fungera för alla som bor eller arbetar i och kring Stockholm. Det är också en förutsättning för att få ett fungerande nationellt trafiksystem.

Det finns nu goda förutsättningar att åstadkomma betydande förbättringar för trafiksituationen i regionen. En samsyn finns på lokal och regional nivå om vilka problem som är störst och vilka åtgärder som är mest angelägna.

Alliansregeringen är nu beredd ta nästa steg för att förverkliga de investeringar i spår och vägar som regionen så väl behöver. Vi tar ett helhetsgrepp för att skapa ett sammanhållet och väl fungerande trafiksystem. Våra investeringar omfattar åtgärder i hela trafiksystemet, för kollektivtrafiken, vägtrafiken och järnvägstrafiken.

Viktiga åtgärder på järnvägssidan handlar om att knyta de större orterna i Mälardalen närmare Stockholm för att därmed få en större gemensam arbets- och bostadsmarknad. Den främsta insatsen är bygget av Citybanan under Stockholms centrum som löser upp den största proppen i det svenska järnvägsnätet, men också andra åtgärder som görs på Mälarbanan, Svealandsbanan och Ostkustbanan. För kollektivtrafiken går staten in och medfinansierar fortsatta utbyggnader av tvärbanan samt av Roslagsbanan.

På vägsidan pågår utbyggnader av Norra länken, E 18 Hjulsta-Kista och väg 73 till Nynäshamn. Genom regeringens beslut kommer också utbyggnader av bland annat Södertörnsleden Haninge-Huddinge-Fittja samt E 4/E 20 mellan Stockholm och Södertälje att genomföras. I paketet ingår också att Länsstyrelsen i Stockholm får närmare åtta miljarder kronor för den regionala infrastrukturen. Därmed möjliggörs ytterligare investeringar på vägnätet och i kollektivtrafiken.

En av de viktigaste satsningarna är Förbifart Stockholm. Alliansen kan i dag ge ett tydligt besked till väljarna. Regeringen avser att i veckan fatta beslut om att satsa 28 miljarder kronor på Förbifart Stockholm. Det är en av de enskilt största infrastruktursatsningarna som någonsin beslutats i Sverige.

Förbifart Stockholm knyter ihop Stockholmsregionen genom sin sträckning från E 4/E 20 vid Kungens kurva i söder till E 4 vid Häggvik i norr. Förbifarten har stor betydelse för både tillväxt och jobb i en växande Stockholmsregion. Därtill avlastar den Sveriges hårdast belastade vägsträcka, Essingeleden, och trafik som inte ska in i Stockholm kan på ett smidigt sätt runda huvudstadens kärna.

I och med detta ger den nya vägen också förutsättningar för en väl fungerande och bättre kollektivtrafik, vilket är helt avgörande för människors vardag och för en god stadsmiljö. Förbifarten är med detta en nyckelinvestering. Skulle denna investering ryckas undan faller en viktig pusselbit i arbetet med att förbättra trafiksituationen i regionen.

Alliansen säger ja till förbifarten efter en noggrann miljöprövning. Hänsyn tas till Stockholms unika miljövärden. Med fyra femtedelar av vägen i tunnel undviks intrång i naturmiljöer och splittring av naturområden. Bullerspridningen begränsas. Beslutet är förknippat med ett antal villkor för att säkerställa att största möjliga hänsyn till klimat och miljö tas vid utformning, byggande och drift av vägen.

Byggstart för Förbifart Stockholm beräknas till 2012. Det är mitt under nästa mandatperiod. Om alliansregeringen får förnyat förtroende blir investeringen verklighet. Frågan väljarna nu måste ställa sig är vad som händer om Socialdemokraternatillsammans med Vänsterpartiet och Miljöpartiet får makten över huvudstadens infrastruktur. Svaret är att det vet vi inte.

Vad vi däremot vet är att ledande företrädare för det rödgröna regeringsalternativet är villiga att göra motståndet till huvudfråga i ett eventuellt koalitionsbygge. Miljöpartiet har tydligt avfärdat förbifarten och uttalat att en kommande röd-grön regeringskoalition efter valet 2010 varken själv kan medverka till eller tillåta att Förbifart Stockholm byggs. Vänsterpartiet är lika avvisande. Vad som till slut blir oppositionens gemensamma politik återstår att se.

Vår huvudstad behöver en utvecklad infrastruktur. Vår huvudstad behöver förbifarten och kollektivtrafiken. Det tydliga budskapet kommer vi, tillsammans med våra lokala företrädare i Stockholmsregionen, att framföra inför valet. Så länge oppositionen underlåter att ge väljarna svar före valdagen eller risk finns att Socialdemokraterna frångår sin tidigare linje kommer vi att avkräva dem besked om deras alternativ. Förbifarten blir med detta en fråga för väljarna.

Alliansregeringens infrastruktursatsning i Stockholm görs tillsammans med regionen och trafikanterna. Den innehåller centrala investeringar inom hela trafiksystemet. Mot det står en opposition som enas i sitt motstånd till medfinansiering. Om deras politik förverkligas bromsas Stockholmsregionen.

Med samlade besked ger alliansregeringen Stockholm förutsättningar att utvecklas. Därmed ger vi också ett tydligt besked till väljarna inför valet 2010: Vi vill att Stockholmsregionen ska fortsätta att växa. Till nytta för hela Sverige. 

Fredrik Reinfeldt
partiledare (M)
Maud Olofsson
partiledare (C)
Jan Björklund
partiledare (FP)
Göran Hägglund
partiledare (KD)

så de så!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0