90% a-kassa, minst!

Jag vill ha en hög a-kassa och jag vill även att den ska vara hög när jag inte är arbetslös. Det handlar om solidaritet i ordets verkliga mening, för jag vill att folk ska kunna leva på sin a-kassa och inte tvingas ta låglönejobb. För om detta senario skulle inträffa skulle lönerna kunna sänkas för alla för att varför ska jag ha kvar mitt jobb om det finns folk som kan göra det billigare, men ändå tjäna mer än sin a-kassa. Så vi tjänar på att ha en hög a-kassa, även om det kostar en del skattepengar och egeninsattrer, i alla fall nästan alla. Det fins dock de som inte tjänar på en hög a-kassa och det är arbetsgivarna, som har ett intresse av att lönerna ska vara låga för de ska kunna tjäna mer pengar själva, men jag vet inte om det är så synd om arbetsgivarna i Svenskt Näringsliv, de har ju ändå så mycket pengar.
Det roliga är att det är just arbetsgivarna som borde rösta på högern, för de tjänar faktiskt på det och det är ingen som blundar för kopplingen mellan högerpartierna och Svenskt Näringsliv. Då kan det hela verka en aning märkligt att moderaterna kallar sig för det nya arbetarpartiet, när deras politik ibland är rent arbetarfientlig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0