-Och vad händer med kulturen?

Ja, alla politiker vill vara så fina och värnande om kulturen. Ja, om allt människor tycker är viktigt faktiskt. Det är ju så viktigt att inte gå folkets åsikter emot, för hur skulle man då få röster nog att bilda regering och känna på maktens behag? Det är ju rent av äckligt.

Jag tänker på att alla partier säger att kulturen måste vara tillgänglig för alla, eftersom det är en så viktig del av samhället. Men om kulturen måste vara för alla, hur försvarar man då att alliansen valt att museer måste börja ta inträde för att finansieras? Vilka är det då som har råd att gå på museum? Inte jag i alla fall, även om jag är en rätt normal svensk medborgare som inte skulle anses lida av fattigdom. Tur att man ser barnslig ut, tänker jag och planerar att gå in gratis på museer tills mina rynkor avslöjar min ålder och ingen längre kan gå på att jag är under arton. Om kulturen ska kosta, vilka är det då som får ta del av den? Alla som har så mycket pengar att de tycker att det är värt att lägga 80 kr på ett museebesök istället för på t ex kurslitteratur, middag eller en veckas semester någonstans utanför ens eget hem. Det blir någon slags utrensning på folk som får ta del av kulturen.

Jag vet inte, jag har alltid haft svårt för att förstå den liberala synen på samhälle och människor, men det hela verkar konstigt och dikriminerande. Är det någon som kan stå för det?

Filippa

Kommentarer
Postat av: Fröken Emma

Men är det inte ändå så att det bara är en viss specifik grupp i samhället som tar del av kulturen? Även om det är gratis kanske en del ändå inte kommer sig för att gå på Moderna tex. Hur ska man lösa detta problem?

2010-05-20 @ 19:42:29
Postat av: Filippa

Men att ta del av kulturen måste väl ändå vara frivilligt. Jag har svårt att tro att den grupp som tar del av kulturen om den är gratis är precis samma som den som tar den av den när den kostar pengar. Det är inte ett problem om inte alla känner för att gå på moderna men det är ett problem när de som vill inte kan för att det kostar en massa.

2010-05-24 @ 10:13:26
Postat av: Anna E

Jag håller med. När det var gratis planerade jag att besöka en massa museer jag inte besökt förut. Det planerar jag nu också, men skillnaden är att jag inte har råd och att det inte lär kunna bli av.

2010-05-26 @ 14:15:00
Postat av: hannapanna

åh vad glad jär är att du har tagit dig an det härligaste av allt! kulturen!!kulturen som borde vara till för alla å inte någon sorts akademisk elit som mest roar sig med det för att ha något att tala om på nästa middag. nej gud va dum jag var nu, men jag menar att i ett samhälle där alla ska få uttrycka å ta del av andras tankar är kulturen en superviktig del! kulturen främjar demokratin, den får oss att tänka, får oss att tycka, får oss att känna..ja listan kan göras lång på de som jag ser som posetiva verb. .....så man får hoppas att politikerna inser kulturens värde en dag!

2010-05-27 @ 00:48:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0