Ung arbetslöshet - Vänsterpartiet

Vänsterpartiet borde verkligen förändra sin hemsida. Väldigt dåligt strukturerad och det är svårt att hitta det man söker, om det nu ens finns. Det finns inte alls lika mycket information om ungdomsarbetslösheten som på moderaternas och socialdemokraternas hemsida utan mest om arbetslöshet generellt. Trots det ska jag iallafall försöka sammanfatta lite av det jag hittade.


Vänstern ser arbetslöshet som en ekonomisk katastrof för individen och som ett slöseri av resurser rent samhällsekonomiskt. De menar att det finns stora behov i välfärden och att anställa fler inom den skulle vara bra för framtiden. Förutom detta vill de även göra investeringar i infrastuktur och bostadsbygge, något de menar krävs för att skapa nya jobb.


Vad anser jag?
Jag tycker att det är tråkigt att det finns så lite konkret material att hitta på vänsterpartiets hemsida. Detta tror jag dock mest beror på en dålig uppbyggnad och  att det inte har med intresset att göra då de samtidigt påpekar att arbete åt alla är ett huvudmål för partiet. Av de få meningar vänsterpartiet ger tycker jag det låter bra, jag är visserligen inte vidare insatt i hur det ser ut inomvälfärden idag men antar att det är långt ifrån perfekt. Även om flera då säkert skulle mena att det inte borde vara prioriterat skulle en utbyggnad av välfärden ändå ge jobb, något som skulle ge en högre sysselsättningsnivå och på så sätt också resurser till samhället. Nu är ju detta förslag inom den generella arbetslösheten men fler jobb skulle ändå sänka konkurrensen vilket skulle göra att det blir enklare för unga att komma in på arbetsmarknaden. Investeringar inom infrastuktur och bostadsbygge tycker jag också är bra då många unga fortfarande bor hemma och dessa funktioner skulle då underlätta i jobbsökandet om t.ex. arbetet skulle kräva att de flyttade. Dessutom skulle även dessa investeringar leda till jobb vilket skulle sänka konkurrensen ytterligare.


Att döma av det material jag kunde hitta på hemsidan tycket jag det låter bra men det är långt ifrån tillräckligt. Dessa åtgärder skulle knappast räcka för att på en hållbar nivå minska ungdomsarbetslösheten utan det behövs en mer specifik politik i fågan med mer förslag och åtgärder. Detta tror jag iförsig att de har men de gör sig själva en otjänst att inte ha med det på en informationskälla som en hemsida. Många som kanske inte är så insatta i politik eller inte vet var ett parti står i en fråga söker ofta lättillgänglig fakta och om de då inte hittar den kan de nog enkelt strunta i det och på så sätt kan partiet förlora väljare då de inte får fram sin politik.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0