Ung arbetslöshet - Miljöpartiet

Miljöpartiet tycker att den nu gällande arbetsgarantin för arbetslösa ungdomar fungerar dåligt, och då särskilt för dem som har ofullständiga grundskole- och gymnasiebetyg. De menar att just för den här gruppen krävs det i högre grad utbildningsinsatser istället för praktikplatser i tre månaders intervaller.

En annan sak de tar upp är att ungdomar i hög grad har otrygga anställningar iform av tidsbegränsade anställningar och deltidsjobb. Detta anser de är en dålig förutsättning, framförallt då lågkonjunkturen slår till eftersom det då oftast är de med tidsbegränsade anställningar som får lämna jobben först. Lågkonjunkturen menar de dessutom leder till att det är mycket svårt att komma in på arbetsmarknaden för de som färdigutbildade lämnar gymnasie- och högskoleutbildning. De säger även att de som har haft deltidsjobb har det svårare att få ersättning från a-kassan. De anser därför att heltidsjobb och fast anställning ska vara en norm på arbetsmarknaden. Förutom detta har de sammanställt tre punkter med åtgärder de anser ska förbättra situationen;


1. Gör det billigare att anställa unga

De arbetsgivare som anställer en arbetslös ungdom mellan 20 och 25 år ska få en riktad skattereduktion som motsvarar hela arbetsgivaravgiften, under cirka ett år.


2. Skapa fler utbildnings- och traineeplatser

Vi satsar på på cirka 20 000 utbildnings- och traineeplatser, utöver vad regeringen gör, riktat till arbetslösa ungdomar. Det handlar blad annat om yrkesinriktad arbetsmarknadsutbildning, platser i högskolorna och folkhögskolorna, komvux och så kallade traineeplatser i välfärdssektorn.


3. Ja till lika löner, nej till lägre löner

Vi vill ge ungdomar reella möjligheter att få jobb med riktiga löner. Vi säger nej till att låsa fast ungdomarna hos sina föräldrar och jag till att låta unga vuxna människor få möjlighet att stå på egna ben. 

 

Vad anser jag?            
Jag tycker om att miljöpartiet är lite kritiska till att man som vi nu sett att många av de borgliga partierna främst fokuserar på, dvs. praktikplatser. Missförstå mig inte, jag har tidigare sagt att jag tycker just att praktikplatserna är en bra idé eftersom vissa människor gör sig bättre i praktiken. Däremot att jag fått ett intryck jag av de partier som förespråkar just praktikplatserna är att de tar detta som enda alternativ och därmed också ersätter utbildningsinsatser med dessa. Av Miljöpartiet får jag däremot intrycket av att de tycker praktikplatser är en dålig idé, något jag inte riktigt håller med om. Det bästa vore enligt min mening att satsa på både praktikplatser och utbildning, så att alla människor får chansen.


Annars tycker jag om att miljöpartiet, iallfall i teorin, går så hårt in på att det ska vara lika löner och att de belyser problemet med att unga ofta har otrygga anställningar. Däremot är jag skeptisk till hur de just ska få heltidsjobb och fast anställning att bli en norm på arbetsmarknad. Det enda förslag de i princip tar upp som man kan tänka sig har en koppling till detta är den riktade skattereduktionen Men känner vi inte igen det här? Alliansen lovade innan de tillträdde makten att arbetsgivaravgifterna skulle halveras för människor under 25 år, något de även genomförde. Men trots att de då gjort vissa sänkningar i arbetsgivaravgiften har arbetskostnaden per timme stigit från 250 kronor till 280 de senaste fyra åren. Detta är då knappast gynnsamt för unga då det då blir dyrare för arbetsgivarna att anställa och de måste därmed prioritera sina anställningar, vilket då enkelt kan bli att man hellre tar personer med erfarenhet. Nu behöver detta kanske inte bli scenariot just för miljöpartiet, men det faktum att de i princip bara lägga in detta som förslag för bättre villkor för de unga på arbetsmarknaden kanske är lite svagt. Om vi då leker lite med tanken att arbetskostnaden per timme skulle stiga ytterligare, hur skulle miljöpartiet då göra för att få in ungdomarna på arbetsmarknaden? Det är här jag tycker praktikplatserna fyller ytterligare en funktion. Har man haft en praktikplats har man även lite mer erfarenhet av arbetsmarknaden och kanske just den bransch man söker, vilket då kan bli attraktivt i arbetsgivarens ögon och kanske leda till jobb trots konkurrens.  


 


Kommentarer
Postat av: Fröken Emma

Varför har arbetskostnaden per timme höjts de senaste 4 åren?

2010-05-25 @ 17:48:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0