Folkpartiet - brottslighet

Tillsammans med Alliansen vill Folkpartiet att det ska satsas mer pengar på polisen och på att stoppa ungdomsbrotten. De vill att det ska finnas fler ”synliga” poliser och i år kommer det att finnas 3000 fler poliser än för fyra år sedan när Alliansen tillträdde.

 

Kvinnor som lever under hot ska få ökat skydd genom att t.ex. männen som hotar dem blir tvingade till att bära en elektronisk fotboja. De vill att alla som dömts till sexualbrott ska gå på behandling och eftervård ifall det finns tecken på återfall. De vill alltså vidta större åtgärder och konsekvenser för män som utför dessa brott. Det ska inte finnas någon som helst tolerans för våld mot kvinnor.

 

Folkpartiet vill se en förändring redan i unga år och ett utav deras fokus ligger därför på ungdomsbrottligheten. De vill starta ett brottsförebyggande arbete så att man på det visset kan minska brottligheten, men de vill även stoppa all kriminalitet. De anser att ”det är ett svek mot unga” att inte vidta åtgärder mot ungdomsbrotten. Unga under 15 år är idag inte straffmyndiga, men folkpartiet vill ändå att dessa brott ska utredas och att det ska kunnas tas till domstol. Man måste se ur ett bredare perspektiv och få med skolan, en bra integration, fler jobb o.s.v. En annan fokus som dem lägger på ungdomsbrotten är missbruk. Det är i ung ålder som en del börjar missbruka och det är där viktigt att få med skolan t.ex. Undervisning angående vad missbruk kan ge för konsekvenser eftersom många unga idag inte vet hur farligt det kan vara.

 

Vad det vill göra:

Ha snabbare och tydligare insatser mot ungdomsbrottslighet och ungas missbruk.

Att alla brott ska utredas, även de när förövaren inte är straffmyndig.

Att det ska vara nolltolerans mot våld mot kvinnor och trafficking.

Ha tydligare insatser mot hatbrott, hedersrelaterade brott och sexualbrott.

Vad som har gjorts:

Satsat så att det kommer att finnas
20 000 poliser innan årets slut.

Påbörjat en reformering av straffen för grova brott.

Sjösatt en nationell mobilisering mot organiserad brottslighet.

Gett polisen möjlighet att använda buggning mot organiserad brottslighet.

Vad anser jag?

Jag tycker att det är viktigt att vidta större åtgärder för att minska brottsligheten, men det är vissa saker som jag inte riktigt håller med om. T.ex. att unga under 15 år ska kunna testas i en domstol. Jag tycker att folkpartiet i många frågor vill göra de unga ”vuxna”. De vill att betyg ska sättas i yngre åldrar och att barn som går i ettan ska kunna få skriftliga omdömen vilket jag tror kommer att resultera i stress och att barn inte får vara barn så länge som jag tycker att de ska vara det.

 

Jag är även lite orolig för buggning om det utförs i för stor utsträckning och det påverkar integriteten och det privata. Jag tror att detta kan missbrukas och att för många privata samtal och sms kollas upp, men i speciella och i stora brott tycker jag att det ska vara acceptabelt för att kunna åtala de misstänkta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0